Preskoči na glavni sadržaj

Starom Karolinskom cestom do gradine Hreljin

     "Frankopanski nedjeljni đir"

    Iako je tek početak travnja, neuobičajeno toplo vrijeme mami na aktivnost na otvorenom. Crikvenica se ovih dana pomalo puni turistima pa vožnja bicikla po ulicama Crikvenice nije neka pretjerana sreća zbog gužve. Zato sam se odlučio malo povući u brda. 
    Ruta koju sam prošao mogla bi se sažeti na dvadesetak kilometara uspona i otprilike toliko spuštanja. Kako me makadam i razrovana cesta čekao na potezu od Križišća prema Melnicama, odlučio sam krenuti preko Triblja normalnom, asfaltiranom cestom. Ovo proljetno vrijeme je idealno za vožnju zbog idealnih temperatura pa se lagani uspon do Triblja niti ne osjeti. Malo žešći uspon je prema Driveniku i onda prema Križišću.

    Spajanje na Karolinu Suzanićevom cestom

    Križišće je s razlogom dobilo to ime. Centar mjesta je isprepleten sa nekoliko ulica koje vode u raznim smjerovima, a ako se uključite na popločenu ulicu koja vodi prema crkvi i školi u Križišću, spojili ste se na Karolinu.
    Cesta je dobila ime po austrijskom caru Karlu VI. koji je, između ostalog, poznat i po tome što je u njegovo vrijeme utemeljeno brodogradilište u Kraljevici, a on je sa Hrvatima sklopio sporazum koji se zove "Pragmatička sankcija" i važan je zbog toga što je tim sporazumom dopušteno i ženskim članovima iz obitelji Habsburg mogućnost dolaska na vlast. Taj dokument je i razlog što je na vlast mogla doći carica Marija Terezija.
    Uglavnom, gradnja ceste je započela 1726. godine, a svečano je otvorena 1728. godine kada je njom prošao i sam car po kojemu je cesta dobila ime. Ova cesta je bila prva cesta koja je povezivala kontinentalnu sa primorskom Hrvatskom i sa svojih otprilike 105 km povezivala je Karlovac, Fužine, Meju. Kako je nedostajao spoj ceste sa Kraljevicom, u "priču" se uključuje trgovac iz Kraljevice Suzanić koji daje novac za izgradnju spojne ceste od Križišća prema Melnicama koja je dobila naziv Suzanićeva cesta.


    Već nakon stotinjak metara nailazi se na neočekivanog "stanara" uz cestu, a to je bunker. 
Bunkere je napravio Slovenac Rupnik, a napravljeni su sa svrhom dojava o opasnosti već u Kraljevini Jugoslaviji, a kasnije su ih u Drugom svjetskom ratu koristili i talijanski i njemački vojnici

    Kako je cesta u dosta lošem stanju te se miješaju uništeni asfalt i makadam, ne preporučam je za osobne automobile, niti za cestovne bicikle. Mislim kako bi se i gravel biciklisti malo napatili. Sa mtb biciklom ide se bez problema. Pružaju se lijepi pogledi na Drivenik, Križišće i zaseoke, pa sve do Krka, Krčkog mosta i sl. 









    Nakon otprilike 6 km dolazi se do Melnica. Ovdje se može skrenuti na raskrižju desno u smjeru Zlobina ili vidikovca Mahavice ili se skrene lijevo u smjeru Hreljina što je bio i moj plan. Odmah na početku očekuje vas adrenalinska bomba u obliku spusta od nekoliko stotina metara gdje ćete definitivno poboljšati prosječnu brzinu bicikliranja. 
    Do gradine Hreljin ima više puteva, ali je meni nekako najbolji onaj pri kojemu se prati znak za groblje jer je gradina u neposrednoj blizini groblja. Ovim putem je po meni i najjednostavniji dolazak automobilom. 

    Stari grad Hreljin

    Stari grad Hreljin je jedan od posjeda Frankopana pa ćete odmah zapaziti tabelu projekta "Putevima Frankopana". 


    Web stranica "Putevima Frankopana" o navedenom kaštelu piše sljedeće:

    "Narodni naziv "Gradina" mogao bi ukazivati na najdrevniju, prapovijesnu fazu Hreljina. Kasnije je Hreljin vjerojatno bio dio lanca rimskih fortifikacija Septem turres. Godine 1255. postaje posjed knezova Krčkih, odnosno Frankopana. Prvi spomen Hreljina seže u 1225. godinu kada je hrvatsko-ugarski kralj Andrija II. Vinodolsku knežiju, u sklopu koje se nalazio i Hreljin, darovao knezovima Krčkim, a nešto kasnije njegovi čelnici 1288. godine potpisuju i Vinodolski zakon. U Hreljinu je 1440. godine izdana glagoljska isprava kojom knez Ivan daruje zemlju pavlinima samostana Svete Marije u Crikvenici. Od 16. stoljeća u posjedu je aristokratske obitelji Zrinski i važna tvrđa u obrani od Osmanlija za provala prema Istri i Sloveniji. Nakon izgradnje Karolinske ceste stanovništvo se seli na obližnji Piket, 1789. godine ukinut je hreljinski kaptol, a nakon 1790. godine grad je napušten. Tlocrt grada pokazuje nepravilnosti, što je uvjetovano konfiguracijom tla. Najstariji dio, sâm Kaštel, smješten je u jugoistočnome dijelu grada. U nepravilnoj osnovi ističu se kvadratna i okrugla kula. Grad je imao južni i sjeverni ulaz. Danas o slavi Hreljina, osim ostataka gradskih bedema i drugih zdanja, svjedoče dvije crkve, točnije njihovi ostaci: zvonik crkve Svetoga Jurja te sačuvana kapelica Blažene Djevice Marije ili Majke Božje Snježne."

    












    Za još bolji dojam preporučam i obilazak šetnice koja se nalazi pored gradine i uz koju se nalazi nekoliko edukativnih ploča sa objašnjenjima. Ovim putem možete doći i pješice iz centra Hreljina u laganoj šetnji koja traje 20-ak minuta. Šetnica je lagana, bez nekih velikih uspona ili opasnijih dijelova.




    Iako postoji i mogućnost kružne ture preko Šmrike, Jadranova i Dramlja, odlučio sam se vratiti gotovo istim putem, samo što nisam dio od Triblja do Crikvenice išao cestom, već šetnicom uz Dubračinu.





    Ako nekoga interesiraju tehnički podaci o navedenoj ruti, evo linka i qr kod:




    I na kraju samo jedan kratki video napravljen Relive aplikacijom koju preporučam svima koji žele "oživjeti" svoje pješačke i biciklističke avanture.
    
    



Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Biciklom po Gorskom kotaru

Biciklom po Gorskom kotaru      Odlazak u Gorski kotar      I ove godine sam godišnji započeo sa kraćom turom biciklom koja je bila od Gornjeg Jelenja do Tršća.   Nisam krenuo iz Crikvenice iz dva razloga: vrućine i gužva. Naime, polovicom srpnja je cesta od Hreljina do Gornjeg Jelenja puna automobila i sa svojom sporom vožnjom biciklom samo smetam u prometu, a kad se na to još nadoveže i visoka temperatura, onda je kao polazna točka odabrano Gornje Jelenje.  Od Gornjeg Jelenja prema Mrzlim Vodicama Od Gornjeg Jelenja prema Mrzlim Vodicama         Od Gornjeg Jelenja prema Mrzlim Vodicama              Od Jelenja do Mrzlih Vodica je slab promet i tih par kilometara se uglavnom spušta.  Mrzle Vodice     Od Mrzlih Vodica dalje kreće uspon koji je većinom jednostavan, iako je stalan postoci uspona nisu preveliki. Prolazi se tako kroz Crni Lug, Malo Selo i onda sljedećih des...

Biciklom po Gorskom kotaru,2.dio

Biciklom po Gorskom kotaru, 2. dio        Izvor Čabranke i izvor Gerovčice    Sljedeća vožnja je ona vožnja u kojoj vrlo brzo shvatite zašto se Gorski kotar naziva i "Zeleno srce Hrvatske". U ovoj vožnji obuhvatio sam izvor Čabranke i izvor Gerovčice i napravio krug oko Čabra, sveukupno nekih 40 km vožnje.     Opet se iz Parga spušta prema Čabru i u centru Čabra, neposredno pored dvorca "Zrinski" skreće se lijevo i vozi otprilike 1 kilometar do bivšeg restorana "Izvor". Ovdje prestaje asfalt i sljedećih 50-ak metara ide se po makadamu. Završetkom makadama prestaje i mogućnost vožnje biciklom do izvora Čabranke.       od ovoga mjesta nadalje možete isključivo pješice     Do izvora dolazimo laganom šetnjom od par minuta. Naravno, u primjerenoj obući jer bi u protivnome na nekim uzbrdicama moglo biti klizavo. Putem do izvora prolazimo pored kipa, definitivno netipičnog za Gorski kotar.     Nailazite i na klupic...

Pleteno,Sviba,Staklena kapelica,Nebeski labirinti

Subotnja vožnja zaleđem Vinodola      Malo za promjenu, ova važnja nije bila biciklom, već autom. Kako je dogovor o ovoj destinaciji pao na brzinu, tako je auto bio najbolja opcija. Istu ovu relaciju više puta sam prošao i na biciklu i jedna mi je od najljepših od svih koje sam prošao.     Pleteno     Do prve "foto" točke dolazi se već za jedno 25 minuta vožnje automobilom. Kod Selca se dižemo prema Bribiru, a u centru Bribira krećemo lijevo prateći natpis za Ogulin. Po dobroj cesti vozi se prema Brezama i Bateru i vrlo brzo dolazimo do konja koji slobodno šeću prirodom. Pred otprilike mjesec dana konja gotovo nije bilo, dok smo ih jučer vidjeli sigurno 50-ak.      Otprilike stotinjak metara od ovih fotografija i raskrižja, nalazi se lokva (pojilo) gdje se ljeti često okupljaju konji. Ovdje sam lani napravio i jednu od meni najljepših fotografija.      Vidikovac Sviba     Od pojilišta konja krećemo prema vid...